När du bokar en frakt med en våra transportörer så ingår inte försäkring av godset. Om godset skadas eller kommer bort och du inte har försäkrat godset riskerar du att förlora en stor del av godsets värde om du inte tecknat en försäkring. De flesta transportörer ersätter gods i enlighet med NSABs riktlinjer utan försäkring. Denna ersättning skiljer sig beroende på vilken transportör du bokar med och vilken fraktprodukt du skickar.

När är det värt att teckna en försäkring?

Om du skickar gods som är värdefullt och/eller ömtåligt rekommenderar vi dig alltid att teckna en försäkring för ditt gods. I dagsläget erbjuder vi transportörernas egna försäkring i tjänsten.

Hur tecknar jag en försäkring på min sändning?

Du tecknar enkelt en försäkring i samband med att du bokar din sändning. Detta görs på steg 3 när du gör en ny sändning under "fler tillägg". Här fyller du i varuvärdet på din sändning och uppdaterar så läggs premien till på slutpriset av frakten.

Vad kostar försäkringen? 

Priset skiljer sig åt beroende på vilken transportör och fraktprodukt du väljer. Du får alltid priset direkt i tjänsten. I premien ingår även självrisken.

Hur mycket kan jag räkna med att få i ersättning vid tecknad försäkring?

Så länge du uppfyller de olika transportörernas villkor så kan du räkna med full ersättning för ditt gods. Värt att notera är att det måste vara transportörens fel att godset skadats.

För mer info om respektive transportörs villkor besök


Fler Frågor?

Om du funderar på något gällande försäkring så är du välkommen att kontakta oss via chatten. 

Hittade du svaret?