Översikt
Under fliken översikt i menyraden hittar du dels lite statistik för dina sändningar och dels vår uppskattade funktion - Snabbförfrågan. 

 

Snabbförfrågan

För att snabbt få veta priset på en sändning så passar vår funktion ”snabbförfrågan” bäst. Här nedan kommer några bilder som förklarar hur en snabbförfrågan går till, vill du hellre se en video (2 min) så kan du klicka här.

 

Steg 1

Det här är snabbaste sättet att söka lösningar och se priser för vad en sändning skulle kosta men om du vill kan du även boka igenom den.

Du anger postnummer, dimensioner och vikt på kollit du vill skicka. Redan i nästa steg ser du pris.

  1. Avsändaren och mottagarens postnummer.
  2. Är mottagaren ett företag eller en privatperson?
  3. När är sändningen redo att hämtas upp?
  4. Kollits dimensioner och vikt.
  5. Beräkna pris för sändning.

Steg 2

Här ser du dina olika fraktalternativ för denna sändning. Vi sorterar på ledtid och pris. Om du klickar på de olika fraktprodukterna får du mer information om vad de innebär. Om du är redo att boka frakten klickar du på fortsätt.

Sendify sorterar på ledtid och pris. I exemplet nedan ser vi att DHL Paket är den billigaste frakten och DSV den med kortast ledtid. 

Steg 3

Här ger du transportören fullständiga uppgifter om avsändaren och mottagaren så att vi kan skapa en fraktsedel.


Steg 4

Här hanterar du enkelt eventuella tilläggstjänster så som försäkring eller avisering. Du kan även skicka med eventuell information till chauffören. När du klickar på “skicka” så bokas din hämtning och frakt.

  1. Ge upphämtningsanvisningar ex. om chauffören behöver en portkod.
  2. Leveranvisningar ex. portkod.
  3. Boka avisering av sändningen.
  4. Lägg till försäkring på din sändning. 

Om du väljer att lägga till en försäkring så uppdateras fraktpriset. När du är redo att boka igenom sändningen så klickar du på "skicka". 


Steg 5

Nu är din bokning gjord och här kan du enkelt skriva ut dina adressetiketter och kvittot som chauffören skriver på vid upphämtning.

  1. Under "spåra" kan du spåra din sändning
  2. Under "adressetiketter" hittar du dina fraktsedlar som du skriver ut och fäster på kollit. 
  3. Under "kvitto" hittar du ditt kvitto som chauffören skriver på vid upphämtning.
  4. Under tullfaktura hittar du vår mall på commercial-/ proforma invoice som du behöver för sändningar utanför EU. 
  5. Under "dela" kan du dela både fraktsedlar samt spårningslänk. 
  6. "Radera" - här kan du enkelt radera din bokning vid behov.

Vid frågor eller funderingar så tveka inte att starta en chatt med oss så hjälper våra Customer Success Managers dig. 

Hittade du svaret?