Ny sändning

För att enklast gör din första bokning klickar du in dig under ny sändning. Här nedan följer en steg-för-steg genomgång av hur du bokar din första sändning med oss. Om du hellre vill se en video klicka här.

 

Steg 1

  1. Fyll i avsändarens och mottagarens uppgifter eller hämta de från din adressbok.
  2. Ange kollits dimensioner + vikt.
  3. Är godset stapelbart eller inte.
  4. När är sändningen redo att hämtas?
  5. Lägg i sändningslistan.

6. Här hittar du din sändningslista. Härifrån går du vidare för att boka frakten.

 Steg 2

Här ser du dina olika fraktalternativ för denna sändning. Vi sorterar på ledtid och pris. Om du klickar på de olika fraktprodukterna får du mer information om vad de innebär. Om du är redo att boka frakten klickar du på fortsätt.

  1. Pris
  2. Ledtid

 

Steg 3

Om du klickar på "hantera tilläggstjänster" har du möjlighet att lägga till en försäkring och avisering för ditt gods samt ge eventuella upphämtnings- eller leveransinstruktioner till chauffören. 

  1. Ge upphämtningsanvisningar ex. om chauffören behöver en portkod.
  2. Leveranvisningar ex. portkod.
  3. Boka avisering av sändningen.
  4. Lägg till försäkring på din sändning. 

 

Steg 4

Nu är din bokning gjord och här kan du enkelt skriva ut dina adressetiketter och kvittot som chauffören skriver på vid upphämtning.

  1. Under "spåra" kan du spåra din sändning
  2. Under "adressetiketter" hittar du dina fraktsedlar som du skriver ut och fäster på kollit. 
  3. Under "kvitto" hittar du ditt kvitto som chauffören skriver på vid upphämtning.
  4. Under tullfaktura hittar du vår mall på commercial-/ proforma invoice som du behöver för sändningar utanför EU. 
  5. Under "dela" kan du dela både fraktsedlar samt spårningslänk. 
  6. "Rader" - här kan du enkelt radera din bokning vid behov.

Hittade du svaret?