Var hittar jag tullfakturan?

Gå in på din sändning under “Sändningar” och tryck på “Tullfaktura”. Då kommer mallen upp. Totala sändningsvikten, sändningsnummer och valuta är redan ifyllt. Resten fyller ni i utifrån eran sändning.

------------------------------

Steg 1 - Fyll i innehållsdeklarationen

Innehåll

Vad är det du skickar? Beskriv i ord. Det räcker inte att skriva endast “gåva” här till exempel. Detta ska du också skriva på engelska så att alla parter under transporten kan förstå.

Land


I vilket land är varan du skickar tillverkad?

HS-kod


En HS-kod är en varukod för det du skall frakta. Varje vara har en unik varukod, som behöver vara korrekt. Det är denna som avgör hur mycket som ska betalas i bl.a tull, skatter och andra avgifter. HS-koden har 10 tecken.



Är du osäker på vad din vara har för HS-kod? Den kan du hitta här. På denna sidan kan du även se tex vad tullen kommer kosta, eller om varan kräver tillstånd för att importera/exportera. Är du fortfarande osäker? Ring Tullverket och hör med dem! De är proffs på tull! 0771-520 520

Antal


Hur stort antal av artikeln skickar du?

Artikelvikt


Vad väger varje enskild artikel av denna artikeln?

Artikelvärde

Vad är varje enskild artikel av denna sorten värd? Detta värde kan aldrig vara 0 kr, även om du inte tar betalt för vad du skickar. Tullverket kommer inte acceptera detta.

Totalt värde


Denna fylls automatiskt i baserat på det du fyllt i tidigare.

Ska du skicka flera olika artiklar?


Tryck på “Lägg till artikel” och fyll i på samma sätt.

Den totala sändningsvikten och sändningsvärdet fylls i automatiskt.

------------------------------

Steg 2. Sändningsinfo:

EORI-nummer


Ett EORI-nummer behöver ditt företag ha för att kunna skicka sändningar till och från länder utanför EU. Det har man inte automatiskt, utan man måste ansöka om det hos Tullverket.


För att ansöka om ett EORI-nummer trycker du här, och detta brukar bara ta någon timme att få. EORI-numret brukar vara ditt organisations-nummer, med SE innan.

Anledning för export


Här väljer du varför du skickar varan. Ska du ge bort det som en gåva, eller är det kanske någonting du har sålt? Välj i listan!

Fakturanummer


Har du tagit betalt för din vara? Då kan du skriva det fakturanumret här! Om inte, så kan du lämna denna tom.

Sändningsnummer


Detta fylls i automatiskt. När du skickar mailet till tull@sendify.se, skriv detta sändningsnummer som rubrik i mailet för att underlätta vår hantering.

Valuta
Här fyller du i önskad valuta du anger värden i. SEK (Swedish Krona) är förvalt. Detta kan ni ändra ifall ni vill. Tänk bara på att alltid fylla i värden i denna valutan, annars kommer ni inte få den korrekta förtullningen utav er sändning.

Försäljningsvillkor
Här väljer du DAP i listan vid nästan alla sändningar genom Sendify. Detta innebär att mottagaren ska betala tull och moms samt införtullningskostnader på sändningen. Är sändningen däremot bokad med DHL Euroconnect fyller ni i EXW.

------------------------------

Steg 3. Momsnummer

Momsnummer (Säljare)
Här fyller du i ditt VAT-nummer

Momsnummer (Köpare)
Här fyller du i köparens momsnummer. Denna är inte obligatorisk!

------------------------------

Steg 4. Ladda ner och skicka in tullfakturan

Nu behöver du ladda ner din faktura.


Har du tagit betalt laddar du ner en commercial invoice. Har du inte tagit betalt, utan till exempel skickat en gåva eller varuprov är det en Proforma invoice du laddar ner. Om du ska skicka en proforma måste det stå “No charge. Value for customs purpose only”. Här kan du läsa mer om vilken faktura du ska använda!

Skicka in tullfakturan
Skriv ut 3 kopior som du lägger i en plastficka och fäster på godset. En kopia mailar du till tull@sendify.se med sändningsnumret i ämnesraden.


Hittade du svaret?