⏱ 3 minuter att läsa

Hur fyller man i en Commercial invoice eller Proforma Invoice?

Har du koll på när du ska använda en proforma och när du ska använda en handelsfaktura? Om inte, kolla in den här guiden först! 

Det är i stora drag samma information som behövs för att fylla i din faktura på ett korrekt sätt oavsett om det är en proforma eller en handelsfaktura du ska ta fram. De stora skillnaderna är: 

  • Rubriken: “Proforma Invoice” eller “Commercial Invoice”
  • När du använder en proforma måste det stå “No charge. Value for customs purpose only”.

Nedan följer en guide på hur du fyller i din faktura. Vi börjar med avsändaren:

Invoice number: Om du ska sälja ditt gods anväder du fakturanumret från den faktura du skickat till din kund. Har du inget fakturanummer kan du hitta på ett.

Eori-number: Oftast är ditt EORI-nummer SE följt av ditt org.nr men du har inta automatiskt ett EORI utan måste ansöka om det. Det kan du göra via tullverket här.

Shipping number: Sändningsnumret hittar du om du letar upp din sändning i Sendify.

Reason of Export: Här deklarerar du din anledningen till din export. Ska du sälja något? Ge bort en gåva?

Terms of Sales: Som regel används DAP när din sändning bokas via Sendify. Importer med DHL Euroconnect undantaget, här används ExWorks. Vill du veta mer om vad detta betyder, kontakta oss!

Efter avsändarinformation är det dags att deklarera vem köparen är. 

Ifall du ska leverera till en annan adress än den du angett som köparens adress fyller du i information om var godset ska levereras. Notera att köparen och leveransadressen måste vara i samma land.

När du är färdig med adressinformationen är det dags att deklarera vad det är du skickar.

Följande punkter är obligatoriska. Notera också att de måste skrivas på engelska så att tullen på båda sidor (både import/export) förstår innehållet. 

Description of goods: Vad skickar du för någonting? 

Quantity : Antal varor av varje sort (du kanske skickar flera olika artiklar i samma sändning)

Unit weight: Vikt per artikel

Unit value: Värde per artikel

Hs Code / Stat nr: Detta är en kod som deklarerar vilken typ av vara du skickar. Denna kod måste vara korrekt för att din sändning ska komma igenom tullen. Du kan hitta din varas HS-kod här, ofta är det dock enklare att ringa tullverket och prata med dem. Tullverket: 0771-520 520 

Country of origin: Var tillverkades varan du skickar? 

Total Weight: Totalvikt per rad. 

Total Value: Totala värdet per rad.

Totalt Shipment Value: Totalvärdet av din sändning (före eventuella rabatter)

Discount: Har ni rabatterat godset? I sådana fall informerar du tullen hur stor rabatt du givit kunden. OBS: Ska vara en summa, inte en procentsats. 

Subtotal: “Total shipment value” - “Discount”

Shipping costs: Sändningskostnad, denna hittar du i Sendify. 

Insurance costs: Köpte ni en godsförsäkring? Notera i sådana fall hur mycket denna kostade här.

Other costs: T ex om ni tar betalt för emballaget eller att ni packat varorna. 

Total declared value: “Subtotal” + “Shipping costs” + “Insurance cost” + “other costs”

Numbers of Packages: Totala antalet kollin i sändningen. 

Total weight of shipment: Sändningens totalvikt. Det ska vara samma totalvikt som du angett vid bokning i Sendify. 

Nu är du nästan klar men innan du skickar iväg ditt gods ska nedan göras:

  • Signera och datera dokumentet
  • Skriver ut dokumentet i tre (3) exemplar och lägger i en plastficka som du fäster på ditt gods alternativt ger dessa tre (3) exemplar till chaufför
  • Skicka in fakturan till tull@sendify.se
  • Skriv gärna med sändningsnumret i ämnesraden så vet vi direkt vilken sändning det handlar om.

Om ni har några frågor är det bara att skriva in till oss i chatten eller tull@sendify.se så kommer vi att hjälpa dig.


Liknande artiklar:

Fem tips för att komma igång med tull!

Proforma vs Commercial Invoice

Besvarade vi inte alla dina frågor? Släng iväg ett meddelande i chatten så hjälper vi dig!

Hittade du svaret?